El Tinet...

La nostra escola és una escola viva i activa, un espai que evoluciona constantment, dia a dia. No seguim estructures rígides ni estandarditzades, sinó que observem i ens adaptem a les necessitats diàries que poden sorgir, tant dels infants, els adults, així com també dels espais en si.

Una escola respectuosa amb els ritmes i els processos vitals dels infants, una escola respectuosa amb els nens i les nenes que en formen part, perquè puguin ser qui realment són.

Un espai lliure de judicis, condicionaments i expectatives..

Els nostres pilars pedagògics..
 

Creiem en l'infant com a protagonista de la seva pròpia vida i del seu propi aprenentatge. Els acompanyem en tots els seus processos de vida... a viure i compartir, a créixer, a estimar, a gaudir, entre d'altres.  

Un infant pot ser feliç i pot aprendre quant té cobertes diferents necessitats bàsiques: la necessitat de protecció, com ara l'alimentació, el descans, el benestar físic... la necessitat de vinculació, és a dir, sentir-se estimat, mirat, que forma part d'un grup..., la necessitat de potencial, és a dir, que l'infant pugui desplegar les seves pròpies capacitats des del seu propi desig intern.

Quant aquestes necessitats bàsiques estan cobertes, l'infant és quant realment pot desplegar tot el seu potencial.

Moviment lliure

A la nostra escola bressol, defensem i creiem profundament en la importància del moviment lliure, és a dir, oferir als infants la llibertat per a que es puguin moure sense la intervenció motora dels adults. 

 

La pediatra hongaresa Emmi Pikler demostra que els infants lliures de moviment, per la seva pròpia iniciativa, aprenen per ells mateixos a asseure's, a posar-se drets, a caminar...

L'infant que pot moure's en llibertat, ho farà amb prudència i seguretat, en funció de la seva maduració orgànica.

 

La funció dels adults és garantir la seguretat física dels infants, i oferir una relació estreta, amorosa i càlida per tal que aquesta activitat autònoma es converteixi en una font de plaer i noves conquestes, amb la qual puguin desenvolupar la seguretat emocional que els aproparà la nova habilitat.

 

Potenciar i oferir llibertat de moviment als nostres infants, especialment en l'etapa dels 4 mesos als 3 anys, és un factor clau per a un bon desen -volupament motriu, cognitiu i afectiu.

Vida quotidiana

Les activitats de la vida quotidiana son d'una gran riquesa i de vital importància, ja que permeten, que els infants adquireixin progressivament autonomia, seguretat, domini de destreses bàsiques...

El dia a dia ens ajuda a socialitzar-nos, a descobrir i entendre el món on vivim...

Aquesta quotidianitat permet el desenvolupament global de l'infant de manera respectuosa, adaptant-se als diversos ritmes i necessitats que cada un d'ells necessita.

Per nosaltres, és molt important cuidar i tenir en compte totes les petites coses de la vida quotidiana.

Aspectes tant habituals com rentar-se les mans, els àpats, la son..., entre d’altres,  es transformen en instants molt valuosos que potencien el  desenvolupament global de l’infant.

Adquirir unes rutines i uns hàbits diaris a l'escola bressol,  donen a l'infant una seguretat temporal que li permet anticipar-se en el moment del dia en el qual està, i poc a poc, vagi adquirint més confiança en ell mateix i en el seu entorn, fins a convertir-se en un infant segur i autònom.

Experimentació

L'aprenentatge en els infants, es produeix a partir de les experiències que viuen directament i les sensacions físiques que això els provoca..

 

A l'escola, oferim situacions atractives per experimentar amb materials i contextos el més rics possibles, despertant aquesta curiositat per aprendre.  La manipulació dels materials ajuda als nens i les nenes a percebre diferents sensacions a través dels sentits i,  conjuntament amb  l’experimentació de diferents materials, es potencia la motricitat fina, els sentits i la capacitat de concentració. No hi ha millor manera d'aprendre que tocant, embrutant-se, sentint i vivint el que fem.

 

La manipulació i l’experimentació són bàsiques per l’infant en el seu procés  de descoberta. Amb les diferents propostes per manipulació i experimentació pretenem estimular els sentits, oferir diferents possibilitats de descoberta, facilitar el coneixement de les qualitats més evidents dels elements del nostre entorn, i gaudir del plaer de jugar. La llibertat, el desig d’investigar, la necessitat de conèixer l’entorn, de tocar, de sentir,... farà que sigui una experiència única per a cada un dels infants. 

Manipulació
Relacions socials
Natura

Durant els primers anys de vida dels infants, sorgeix una necessitat interna d'explorar, de manipular i investigar amb els món que els envolta.

La manipulació desenvolupa un paper molt important en l'aprenentatge dels infants.

Hi ha diferents autors que parlen de la importància de la manipulació de que els infants tinguin el màxim de vivències i contacte amb diferents materials, amb diferents propostes i varietat de recursos,.

 

Els infants fan servir tots els seus sentits, observen els resultat de les seves accions sobre el material, experimenten el plaer i exploren les sensacions que els  produeix el contacte amb diferents materials.

I aquests aprenentatges tan significatius seran una bona base per adquirir nous aprenentatges.

 

A l'escola tenim diferents espais preparats per tal que els infants puguin manipular. Proporcionem als infants diferents materials i propostes segons els seus interessos i necessitats. 

 

Aprofitem els canvis de l'entorn per a observar, com per exemple, manipular la neu després d'una nevada, observar-ne el canvi d'estat, la temperatura,...

o bé una planta, les fulles, diferents elements...

Per tal de manipular tots aquests elements, utilitzem diferents eines i recipients, com per exemple, pots, culleres, embuts, lupes, diverses eines..

 

Les relacions socials son un eix fonamental en l'educació.

L'escola bressol, proporciona als infants la primera experiència de socialització fora de l'entorn familiar.

 

A partir d'aquests contactes, els infants van incorporant i integrant els diferents models i valors culturals, i adquireixen les habilitats necessàries per a desenvolupar-se com a membres de la societat de la qual formen part. 

A l'escola aprenem a conviure amb altres persones, i aquesta convivència promou actituds de respecte i de responsabilitat envers els altres.

 

La majoria dels infants, des de que neixen, acostumen a estar amb les persones més properes, les persones que tenen cura d'ells, gent coneguda, com son els pares, mares, avis, tiets, cangurs, entre d'altres.

 

Quant els infants comencen l'escola, aquests contactes i coneixences s'amplien, i els infants entren en contacte amb altres adults, amb altres infants amb una maduració semblant a la seva..

Aquests fets els conduiran a desenvolupar altres eines socials. Per tant, l'escola té un paper socialitzador molt important, i els adults que acompanyem aquest procés, hem de tenir molta cura i responsabilitat en els models que oferim.

 

L'escola esdevé una oportunitat on poder descobrir-se un mateix a través de les relacions amb els altres, a cuidar i ser cuidat, a estimar i ser estimat...

Els primers anys de la vida dels infants són fonamentals per al desenvolupament de les seves capacitats, habilitats físiques, emocionals, psíquiques i socials, que aniran construint la personalitat i la identitat de cada persona.

La natura ens ofereix moltes possibilitats de joc. Ens regala gran diversitat de materials, molt rics i variats, amb diferents formes, volums, olors i colors.

La natura ens aboca a conèixer-la, a respectar-la i estimar-la.

 

A través d'ella, tant infants com adults podem gaudir de diferents sensacions i vivències: sortir a buscar fulles i pedres, saltar als bassals, sentir les gotes de pluja, observar insectes i animals, córrer, enfilar-nos...

Per nosaltres és molt important poder oferir als infants aquest contacte amb la natura i els seus elements, i que esdevingui important i significatiu per ells.

 

Des de l'escola, proposem diferents propostes i activitats que apropen a aquest contacte, com per exemple, oferir paneres amb fruits i fruites, fulles, pinyes, flors... jugar amb la llum natural, organitzar propostes de joc simbòlic introduïnt elements naturals.., experimentar amb elements com aigua, fang,sorra...

 

Gaudir i jugar als espais exteriors de l'escola, espais que mica a mica hem anat reconvertint en espais cada vegada més verds, i que ens permeten observar com creixen les plantes, aprendre a cuidar-les i respectar-les, observar els fruits que ens donen, descobrir insectes, ocells, cargols...

Periòdicament també realitzem sortides, tant pels voltants del poble com també visitem nous entorns.. ens ajuden a conèixer l'entorn proper.

La natura ens permet múltiples possibilitats.

 

"Res del que fem nosaltres des de fora serà millor que el que pugui fer l'infant per ell mateix" Emmi Pikler

Enllaços: